Isabelle Diepstraten

 

Geboren in Dordrecht, opgegroeid in Breda, woon ik nu in Tilburg. Sinds november 2018 ben ik lid van de Raad van Toezicht. Ik focus me vooral op de maatschappelijke opdracht van het onderwijs: wat moeten bestuurders nu juist wel en wat juist niet doen? En ik wil me sterk maken voor de belangen van de leerkrachten: als het met hen goed gaat, gaat het met de kinderen ook goed.

Deze focus heeft veel met mijn achtergrond en interesse te maken. Na het gymnasium in Breda ben ik de lerarenopleiding maatschappijleer en geschiedenis van Fontys in Tilburg gaan volgen. Daarna verder gegaan met cultuur- en onderwijssociologie aan de Tilburgse Universiteit. Daar begon ik ook met werken als onderwijs- en generatieonderzoeker tot ik de overstap maakte naar de lerarenopleiding en later de pabo van Fontys Hogescholen. Juist in dat soort werk heb ik me in vele rollen mogen ontwikkelen: ik begeleid deeltijd pabo-studenten, geef les in maatschappelijke vakken en geschiedenisdidactiek, heb als kwaliteitszorgmanager gefunctioneerd, internationale projecten en advieswerk gedaan, nieuwe opleidingen ontwikkeld en onderzoek met studenten en scholen opgezet. Daarnaast heb ik uitstapjes gemaakt: een proefschrift geschreven over leerverhalen bij de Universiteit van Leiden, een aantal jaren onderwijsonderzoek gedaan bij de Open Universiteit, regelmatig periodes op universiteiten in Japan mogen werken en daar ook Engelse les aan kleuters gegeven. Dan pas merk je echt hoeveel invloed de maatschappelijke context op het onderwijs heeft. Dat is misschien ook wel het belangrijkste dat ik aan mijn studenten wil meegeven. Ik blog over mijn interesses op mijn website www.isabellediepstraten.nl 

Al dit soort interesses komen voor mij samen in mijn fascinatie voor de relatie tussen levensverhalen en historisch-maatschappelijke ontwikkelingen. Vooral levensverhalen die wat van het standaardpad afwijken maken mij nieuwsgierig: wat en hoe leren die mensen? Juist in die wat afwijkende verhalen kom je altijd een bijzondere leraar tegen die een cruciale rol heeft gespeeld in iemands leven. Voor mijn werk kom ik op heel veel soorten basisscholen. De kinderen daar weten het nog niet, maar ook zij hebben later vast een verhaal over zo’n leraar.  Elk kind zou ik zo’n leraar gunnen. Daarom wil ik graag bewaken dat leerkrachten zo’n leerkracht kunnen zijn.

Isabelled